Barnehagevedtekter

Barnehagevedtekter 

Vedtekter for Skåthaugen barnehage sa i henhold til barnehageloven § 8 

Barnehagevedtektene er fastsatt av styret, den 27.02.2012, og sist endret i styremøte 

21.04.2024  

I tillegg til disse barnehagevedtektene, gjelder også avtalen om barnehageplass, samt samvirkevedtekter.  

 

  1. Eierforhold 

Skåthaugen barnehage er et samvirkeforetak, og eies og styres av medlemmene i samvirkeforetaket, se samvirkevedtektene pkt.3.  

  1. Formål 

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.  

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger. 

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.  

Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.   

  1. Opptaksmyndighet 

Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.  

  1. Opptakskrets og opptakskriterier 

Barnehagens opptakskrets er Ålesund kommune.  

Barnehagen er åpen for barn fra 9 mndmåneder. Barn som er tildelt plass, får beholde plassen til utgangen av barnehageåret det år barnet fyller 6 år. Se for øvrig avtale om disponering av barnehageplassom partenes oppsigelses- og hevingsadgang. 

Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen: 

  1. Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd 

  1. Søsken av barn som har plass i barnehagen. 

  1. Barn av ansatte, dersom dette er viktig for å få besatt stillinger /beholde ansatte i barnehagen. 

  1. Daglig leder skal ved opptak av barn søke å få en balansert kjønns- og alderssammensetning i barnegruppen.  

Opptaksperiode, oppsigelse og heving 

Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess. Daglig leder kan tilby barnehageplass etter kapasitet utenom samordnet opptaksprosess. Beslutningen om opptak av barn i barnehagen og tildeling av ledige plasser foretas av barnehagen etter skriftlig søknad.  

Oppsigelsestid på barnehageplassen er to -2- måneder fra den dagen oppsigelsen kom frem til mottaker. Oppsigelseskal skje skriftlig. 

Oppsigelse fra foresattes side i tidsrommet 1. april til 31. mai løper ut juli måned. Dersom barnehagen får inn nytt barn i oppsigelsesperioden, skal betalingsplikten i oppsigelsestiden reduseres forholdsmessig.  

Ved vesentlig mislighold eller når tungtveiende grunner tilsier det, kan barnehageplassen sies opp eller heves med umiddelbar virkning. Styret fatter vedtak om oppsigelse eller heving av barnehageplassen. Foresatte/foreldre skal ha skriftlig melding om oppsigelses- eller hevingsvedtaket i henhold til samvirkelovens § 23.  

Det vises for øvrig til avtale om disponering av barnehageplass og samvirkevedtektene. 

  1. Fastsettelse av foreldrebetalingen  

Foreldrebetalingen fastsettes av styret. Det vises for øvrig til avtale om disponering av barnehageplass. 

  1. Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass 

Søkere som får avslag på søknad om barnehageplass og søkere som ved tildeling av barnehageplass verken får sitt første eller andre ønske om barnehageplass oppfylt, kan klage på avgjørelsen. Retten gjelder kun søkere som har søkt om barnehageplass innen søknadsfrist kommunen fastsetter etter barnehageloven § 16.   

For søkere med rett til prioritet etter barnehageloven § 18, er det også klagerett ved opptak som gjøres utenom de opptak kommunen har med søknadsfrist. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om barneverntjenester.    

Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er tre -3- uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen er kommet fram til vedkommende søker. For den som ikke har mottatt underretning, løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen. Krav om begrunnelse etter § 4 avbryter fristen.  

  1. Leke- og oppholdsareal 

Barnehagens norm for arealutnytting er 4m² leke- og oppholdsareal for barn over 3 år, og 5,3m² for barn under 3 år.  

  1. Åpningstid og ferie 

Barnehageåret starter 01.08. 

Barnehagen er åpen fra kl. 07.00 til kl. 16.45mandag til fredag. Barnehagen er stengt på helligdager og onsdag før skjærtorsdag 

I løpet av året er barnehagen i tillegg stengt 5 kurs- og planleggingsdager. Disse forsøkes avviklet i forbindelse med kommunens planleggingsdager for grunnskolen. Foreldre/foresatte vil senest 30 dager før bli orientert skriftlig om stenging i denne forbindelse. 

Alle barn i barnehagen skal ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Tre av disse må være sammenhengende innenfor skolens sommerferie. Barnehagen holder stengt 2 uker i juli, henholdsvis i uke 29 og 30. Foreldrene skal så snart som mulig i april gi melding om når barna skal ha sommerferie, og senest innen 30. april. På bakgrunn av denne informasjonen utarbeider daglig leder ferieliste for personalet og plan for sommerdrift av barnehagen. Planen legges frem for samarbeidsutvalget til uttalelse og eierstyret til godkjenning innen utgangen av mai hvert år. 

 

  1. Dugnad 

Medlemmer med barn i barnehagen, plikter å stille til dugnad 10 timer pr. Barnehageår. Styret har besluttet gebyr for medlemmene med barn i barnehagen, dersom de uteblir fra dugnad. Barnehagens dugnadskomitè kaller inn til dugnad og har ansvaret for gjennomføringen. Faste medlemmer i barnehagen som har verv i styret og SU får fritak fra dugnad. Medlemmer i valgkomiteen får 50% fritak for annet dugnadsarbeid. Dugnadstimer nullstilles ved nytt barnehageår. 

  1. Andre forhold av betydning  

Barnehagen håndterer personopplysninger om barn og foresatte som er nødvendige for å kunne gi et forsvarlig barnehagetilbud. 

Formålet med behandling av personopplysningene er for å gi forsvarlig omsorg av barnet. For det tilfelle foresatte ønsker informasjon om personopplysningene som håndteres i barnehagen, skal daglig leder kontaktes.  

Avtalen om barnehageplass gir rettslig grunnlag for å håndtere personopplysninger som er nødvendige for å gi et forsvarlig barnehagetilbud. Håndtering av opplysninger utover dette skal baseres på samtykke fra foresatte. 

Personopplysningene håndteres i henhold til krav i relevante lover, forskrifter og interne rutiner, slik at bare personer med innsynsrett og ansatte med tjenstlig behov, får kjennskap til opplysningene. Opplysningene arkiveres i barnehagen slik at opplysningene skal være beskyttet fra uvedkommende, men samtidig tilgjengelig for ansatte ved behov. 

Opplysningene oppbevares så lenge barnet har plass i barnehagen. Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene enten overføres til foresatte eller bli makulert av barnehagen.  

Foresatte har rett til å anmode daglig leder om innsyn i personopplysningene samt rett til korrigering eller sletting av opplysningene. Foresatte har videre rett til å protestere mot behandling av personopplysninger, men dette må vurderes i henhold til barnehagens behov i forhold til å kunne gi et forsvarlig tilbud. 

For det tilfelle behandlingen av personopplysninger baseres på samtykke, har foresatte anledning til når som helst å trekke samtykke tilbake. 

For det tilfelle foresatte ikke aksepterer å gi nødvendige personopplysninger som barnehagen anser nødvendig, kan konsekvensen bli at barnehageplassen opphører.   

Foresatte har adgang til å klage på barnehagens håndtering av personopplysninger til Datatilsynet. 

  1. Samarbeidsutvalget 

Samarbeidsutvalget (SU) skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene.  

  1. SU skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker, som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. SU skal med utgangspunkt i rammeplanen, fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten, og skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv. 

SU har rett til å uttale seg dersom barnehagen må søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning. SUs uttalelse skal legges ved eiers søknad om dispensasjon. SU har i hovedsak en rådgivende funksjon, men unntak av vedtagelse av årsplanen. 

Saker som gjelder arbeidstakers arbeidsforhold, opptak av barn og lignende skal ikke behandles av SU. 

  1. SU skal ha 4 medlemmer, med 2 representanter fra foreldrene og 2 fra de ansatte. Foreldrene og de ansatte skal delta med like mange representanter. 

  1. Barnehagens styre avgjør selv om eier skal delta med representanter i utvalget og eventuelt hvem. Eier kan ikke stille med flere representanter enn de øvrige gruppene (foreldrene og de ansatte). 

  1. SU konstituerer seg selv, og velger selv sin leder. Som SUs vedtak/rådgivende uttalelse gjelder det som flertallet av de møtende har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som lederen har stemt for. Er lederen ikke tilstede, gjelder det som møtelederen har stemt for. 

Møter i SU holdes etter en plan fastsatt av SU, og for øvrig når SUs leder eller barnehagen finner det nødvendig. 

Det føres egen protokoll for SU, som skal inneholde de råd og uttalelser som SU har kommet med. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. SUs medlemmer signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for SUs medlemmer, styret, daglig leder, og de personer samarbeidsutvalget gir tilgang. 

  1. Foreldreråd 

Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. 

Foreldrerådet består av foreldrene/foresatte til alle barna i barnehagen. 

Foreldrerådet velger 2foreldrerepresentanter til SU. 

Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker av viktighet for foreldrenes forhold til barnehagen, f.eks. foreldrebetalingen. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv. 

Barnehagens daglige leder har ansvaret for å innkalle til det første foreldrerådet i barnehageåret. 

Foreldreråd holdes minst en gang i året, gjerne i forbindelse med årsmøtet. 

Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og alminnelig flertallsvedtak gjelder. 

Det føres egen protokoll for foreldrerådet, som skal inneholde de rådgivende uttalelser som foreldrerådet har fattet. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. Foreldrerådets referent signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for foreldrerådets medlemmer, styret, daglig leder, og de personer foreldrerådet gir tilgang. 

  1. Internkontroll  

Barnehagen har internkontroll for å sikre at kravene i barnehageloven med forskrifter følges.Internkontroll for Skåthaugen barnehage ivaretas i “PBL Mentor HMS” 

  1. Vedtektsendring  

Styret i barnehagen kan foreta endringer i barnehagevedtektene. Endring kan gjennomføres med alminnelig flertall i styret.Slik endring skal varsles skriftlig med minst to måneders frist før iverksettelse. Se for øvrig avtale om disponering av barnehageplass vedrørende vilkårsendringer.